Prisvindende Filmproduktionsselskab

CASE STUDY: BLUE INNOSHIP - INVESTERING I VIDEN OG SAMARBEJDE

Hvordan fortæller man historien om et 4-årigt succesfuldt projekt med 16+ cases, 3 fonde bag sig og mere end 40 aktive samarbejdspartnere på under 10 minutter, og samtidig bevarer dynamikken og seerens interesse undervejs?

Danmarks største maritime innovationsprojekt, Blue Innoship, er et projekt iværksat af Innovationsfonden, Den Maritime Fond og Orients Fond med det formål at fremme viden og samarbejde i det blå Danmark, og især med fokus på grønnere skibsfart og innovation.

Filmen har været en succes i målgruppen, og har allerede givet stor værdi i form af historie-fortællingen om Blue INNOship.

Med et større puslespil af mange aktører og interessenter, er det vigtigt at trådene kan samles på den rette måde med en forståelse for projektet. Plotworks har været gode til at sørge for, at projektet skred fremad undervejs og nåede godt i mål. De er dygtige, og med 10 ud af 10 i rating vil jeg klart anbefale Plotworks!
— Magnus Gary | Blue INNOship

En klassisk corporate film, men med et moderne twist

Vi blev kontaktet af Blue Innoship med netop dét ønske, og med understregning af at platformen for filmen ville være LinkedIn, web og foredrag. Målgruppen var interessenter og fagpersoner på tværs af det blå danmark, og skulle desuden også kunne benyttes som et værktøj til aktørerne med formål at vidensdele og inspirere. 

Vi vidste fra starten at det ville blive en dramaturgisk udfordring, og intentionen og tidspunktet for seeren vil være vidt forskellig på de forskellige platforme. Tyngden af materialet gjorde, at vi mindst ville ramme en længde op mod 10 minutter.

Efter dialog og research, valgte vi en krydsklippet interviewmodel opdelt i cases og aktører, men hvor en fortællerstemme i form af en voice over bar seeren gennem historien. 

På Instagram er der gennem senere år opstået en trend, med at tage først halvdel af 3. akt ind i indledningen af filmen, og dermed benytte dette som en del af filmens præmis og fremaddrivende element. Selvom vores film ville blive noget længere end en typisk film til Instagram, benyttede vi dette greb for at skabe momentum i fortællingen fra start.

Men det var ikke nok; Det visuelle udtryk i filmen skulle udvikles, være interessant for seeren at dykke ned i og være seerens tid værd. På denne måde, skabte vi også en visuel driver for det fremaddrivende element.

Med re-coatede russiske anamorfiske optikker fra 1970’erne, der er udviklet til at presse billedet sammen og skabe en helt speciel optisk fornemmelse, udviklede vi sammen med filmfotografen et udtryk for filmen baseret på et unikt interviewsetup. Det var her vigtigt for Tim, filmens instruktør, at seeren havde lyst til at blive i interviewene, men også at disse ville stå ud ift. hvad man normalt ser på platformene. Billedsproget bygges op omkring vertikale elementer når fortællingen er visionær, og en række dokumentaristiske greb, for at bevare autenticiteten. 

Performance mod tendenserne

Grafik_Vindere_Website.png

Vi hører ofte at film skal være korte, for at performe godt. I virkeligheden er det en sandhed med modifikationer, for de film der performer godt, er de gode film med et stærkt fremaddrivende element.

Filmen blev lanceret i en lang og en kort version i marts 2019, og er i skrivende stund set af mere end 6.000 i målgruppen. Det Maritime Danmark har skrevet artikler om det, og filmen er desuden distribueret ud til de forskellige aktører også, hvor den deles aktivt i deres egne netværk.

Kunde: Blue Innoship

Instruktør: Tim Resdal

Filmfotograf: Jonathan Kronborg Grevsen

B-foto: Lasse Olesen

Produktionsassistent: Emma Skamstrup

Lysassistent: Daniel Massesson

Klipper: Mikkel Hoff Andersen & Johan Albrechtsen

Colorgrader: Daniel Massesson

VFX & Compositing: Mikkel Hoff Andersen

Produktionsselskab: Plotworks ApS


CASE STUDY: RADISSON BLU – OLD MILL HOTEL, BELGRADE

Sammen med Digitas LBi fik vi opgaven at fortælle historien bag designet på et nybygget hotel i Beograd. Byggegrunden havde en fantastisk historie, men det var  et ømt emne i lokalbefolkningen, og samtidig skulle lanceringen af et nyt designhotel fortælles internationalt. Radisson Blu’s ønske var at denne lokalhistorie skulle bevares respektfuldt og bedst muligt indgå i designet af hotellet, og arkitekterne indkorporerede derfor materialer herfra i designet af det nye Radisson Blu: Old Mill Hotel Belgrade.

 

Vores mål var at omfavne dette i en 3-minutters online-film, som både er og føles ægte for målgruppen. Derfor benyttede vi en række dokumentarfilmsgreb i vores storytelling, og baserede historien på nøje tilrettelagte interviews fra ildsjælene bag. Visuelt ønskede vi at understrege den dokumentariske tilgang, men samtidig vidste vi at den primære målgruppe er travl og konkurrencen om deres opmærksomhed hård. Derfor arbejdede vi med bevægelse i vores kameraføring og redigerede filmen som en film-trailer, for at bevare tempo og have en skarp visuel stil.

 

Projektet blev versioneret til websites, sociale medier og YouTube, og for at fremvise detaljerne bedst muligt, blev den masteret i ægte 4K.

 

Primær målgruppe: Yngre forretningsfolk

Sekundær målgruppe: Lokalbefolkningen i Beograd

Kunde: Radisson Blu
Bureau: Digitas LBi
Instruktør: Tim Lynge Resdal
Fotograf: Anders Aagaard-Strube
Klipper: Johan Albrechtsem
VFX & Compositing: Mikkel Hoff Andersen
Colorgrader: Jakob Rød
Produktionsselskab: Plotworks ApS 


CASE STUDY: HJERTEFORENINGEN – HEL HJERTET, DORTE

I samarbejde med Sunrise stod vi bag 12 unikke testimonial film, der blev segmenteret til 3 forskellige kampagner: “Gør noget for hjertet”, “Hel hjertet” og “Elsk hjertet”. Formålet var at sætte fokus på førstehjælp på dagsordenen, men også at trække støtte til forskning.

 

Vi ønskede at opbygge filmene konceptuelt ens, ved at have samme opbygning, men samtidig ville vi heller ikke slutte filmene for tungt. Derfor opdelte vi filmene hvor i første halvdel handlede de om problemet og sidste halvdel om løsningen. Forskelligt for hver film var hovedpersonen i fortællingen, og via udtalelser fra både patienter og pårørende skulle man kunne relatere til dem og forstå deres syn på oplevelsen.

 

Vores mål var at finde kernen i hver personfortælling med målgruppen i tankerne, og læne sig op ad denne fortælling og have mod til at dvale ved den. Det bestod b.la. i at redigere godt en times materiale ned til 3 min. pr film uden at miste gennemslagskraften. Vi valgte at fjerne al visuel støj og kun koncentrere os om personen, både for at skabe en intensitet og nærhed, men også for at gøre miljøet trygt for hver af dem. Med fokus på ansigtudtryk, close-up af kropssprog og endda ar, guidede vi hver historie på vej med alvor og fokus.

Filmene levede på websites og fandt senere vej til TV og på baggrund af filmene vandt vi en Telly Award for outstanding achievement.

 

Kunde: Hjerteforeningen
Bureau: Sunrise A/S
Instruktør: Tim Lynge Resdal
Fotograf: Snorre Fuglsang Ruhe
Klipper: Mikkel Hoff Andersen
Colorgrader: Tim Lynge Resdal
Produktionsselskab: Plotworks ApS

Vil du vide mere?

Screenshot 2019-03-09 at 10.20.00.png